ONDERZOEK
Soms zijn er belemmeringen die de ontwikkeling van uw kind in de weg staan. Denk hierbij aan
moeite met leren in het algemeen of juist met een bepaald vak, moeite hebben met
concentreren of met dingen onthouden. Maar het kan ook gaan om onderpresteren, onzeker
zijn, het lastig vinden om vrienden te maken of moeite hebben met het plannen en organiseren
van het werk op school. Dan kan het fijn zijn dat er gekeken wordt naar de oorzaak en hoe het
kind en zijn omgeving (ouders, school) hier het beste mee om kan gaan.
Pedagogenpraktijk Junior kan in zulke gevallen ondersteuning bieden door psychodiagnostisch
onderzoek en begeleiding. Pedagogenpraktijk Junior is gespecialiseerd in alle
schoolgerelateerde problemen.
Diagnostiek kan bestaan uit:
Intelligentieonderzoek. U kunt hierbij denken aan inzicht in de sterke en zwakke kanten in de
leermogelijkheden van uw kind, maar ook aan intelligentieonderzoek in verband met aanmelding
voor een Plusklas of het Leonardo-onderwijs, of in verband met de overstap naar het voortgezet
onderwijs (NIO).
Persoonlijkheidsonderzoek. Hierbij gaan we op zoek naar de oorzaken van bepaalde gedragingen
van uw kind. Het doel van persoonlijkheidsonderzoek is altijd om samen te zoeken naar de
'gebruiksaanwijzing' van uw kind.
Didactisch onderzoek. Dit wordt vaak ingezet om te kijken naar de oorzaak van bepaalde
leerproblemen. U kunt hierbij denken aan onderzoek naar dyslexie of dyscalculie.
Onderzoek naar de leervoorwaarden. Hierbij kijken we naar processen in de hersenen die van
belang zijn voor het leren. U kunt hierbij denken aan de werking van het geheugen, de aandacht
en concentratie, planning en organisatie (executieve functies). Ook onderzoek naar nonverbale
leerstoornissen (NLD) horen hier bij.
Psychodiagnostisch onderzoek heeft tot doel te komen tot adviezen hoe uw kind het best
begeleid kan worden. Dit doen wij op basis van de sterke en zwakke kanten die in het onderzoek
naar voren gekomen zijn. Met uw toestemming kunnen wij deze adviezen ook met de leerkracht
bespreken. Soms kunnen de uitkomsten van het onderzoek aanleiding geven tot het advies voor
verdere begeleiding van uw kind.
Door met de muis op de
onderstreepte begrippen
te gaan staan, worden
deze nader verduidelijkt.
Psychodiagnostisch onderzoek
Psychodiagnostiek of psychologisch
onderzoek is een verzamelnaam voor
diagnostisch onderzoek. Oftewel met
onderzoek uitzoeken wat er aan de
hand is. Diagnostiek staat volgens het
woordenboek voor methoden die
gebruikt worden om een probleem vast
te stellen. Psychologisch onderzoek kan
bestaan uit: intelligentieonderzoek,
persoonlijkheidsonderzoek,
neuropsychologisch onderzoek of
didactisch onderzoek.
Intelligentieonderzoek
Intelligentie is kortweg de vaardigheid
om problemen op te kunnen lossen,
goed te kunnen leren of veel te weten.
Met een intelligentieonderzoek meet je
het IQ, oftewel de cijfermatige
aanduiding voor intellectuele
vermogens. Daarnaast kan
Pedagogenprakijk Junior een goede
analyse maken van de sterke en minder
sterke kanten binnen het
intelligentieprofiel van het kind.
Intelligentieonderzoek kan een eerste
stap zijn om te kijken wat er aan de
hand is wanneer een kind bijvoorbeeld
leerproblemen heeft, het minder goed
doet op school dan je had verwacht of
juist een snelle leerling is of zelfs het
vermoeden van hoogbegaafdheid
bestaat. De analyse van het
intelligentieprofiel geeft handvatten
voor de begeleiding van het kind. Soms
is vervolgonderzoek nodig.
Pedagogenpraktijk Junior biedt een kort
intelligentieonderzoek, waarbij het
puur om de intelligentiebepaling gaat,
bijvoorbeeld in het kader van een
aanmelding (Plusklas, Leonardoschool,
REC, voortgezet onderwijs), maar kan
ook een uitgebreider
intelligentieonderzoek doen inclusief
analyse.
Persoonlijkheidsonderzoek
Met persoonlijkheid wordt bedoeld de
karakteristieken van een persoon die
bepalend zijn voor de manier waarop
iemand op signalen uit zijn omgeving
reageert. Datgene wat een individu
uniek maakt.
Persoonlijkheidsonderzoek of onderzoek
naar sociaal-emotionele ontwikkeling is
dus heel breed. Bij zo'n onderzoek kan
het bijvoorbeeld gaan om:
Gedrag (zoals vermoedens van AD(H)D
of autisme);
Sociale vaardigheden;
Persoonlijkheidskarakteristieken;
Zelfvertrouwen en faalangst;
Schoolbeleving.
Persoonlijkheidsonderzoek wordt onder
meer gedaan door middel het afnemen
van vragenlijsten, gesprekken naar
aanleiding van situaties of aan de hand
van afbeeldingen van sociale situaties
of gevoelens. Soms biedt een observatie
een zinvolle aanvulling op het
onderzoek. De ouders zijn bij
persoonlijkheidsonderzoek een grote
bron van informatie en worden vaak
gevraagd een vragenlijst over hun kind
in te vullen. Meestal is
persoonlijkheidsonderzoek een
aanvulling op intelligentieonderzoek.
Bij persoonlijkheidsonderzoek gaan we
altijd op zoek naar de
'gebruiksaanwijzing' van uw kind.
Didactisch onderzoek
Didactisch onderzoek is onderzoek naar
het leren, bijvoorbeeld het lezen,
rekenen of spellen. Onderzoek naar
dyslexie of dyscalculie valt hier ook
onder. In sommige gevallen is het aan te
raden didactisch onderzoek te
combineren met een
intelligentieonderzoek. Dit is vooral het
geval wanneer de leerproblematiek
breder is dan één of twee vakken. Bij
didactisch onderzoek is toestemming
voor informatieverstrekking door de
school, bijvoorbeeld in de vorm van een
overzicht van de leerresultaten en de
reeds geboden begeleiding,
noodzakelijk.
Onderzoek naar de leervoorwaarden
Onderzoek naar de leervoorwaarden is
gebaseerd op de neuropsychologie. Dit
is de wetenschap die de samenhang
tussen het centraal zenuwstelsel en het
menselijk gedrag bestudeert. De
hersenen worden daarbij beschouwd als
het centrale orgaan dat het gedrag
coördineert en reguleert.
Intelligentieonderzoek is altijd de basis
van neuropsychologisch onderzoek.
Aanvullend kijken we naar de specifieke
werking van de hersenen bij functies
die van belang zijn voor het leren en
organiseren van het werk. U kunt
hierbij denken aan de werking van het
geheugen, de aandacht en
concentratie, planning en organisatie
(executieve functies). Ook onderzoek
naar nonverbale leerstoornissen (NLD)
horen hier bij. Pedagogenpraktijk Junior
voert onderzoek naar de
leervoorwaarden altijd uit in
combinatie met intelligentieonderzoek.